Mimari Projelerde
Engelli ve Yaşlılarla İlgili Olarak Uyulması Gereken Temel Kurallar
Halka açık olan lokantalar, oteller, tiyatrolar, doktor muayenehaneleri, eczaneler, perakende satış mağazaları, müzeler, kütüphaneler, parklar, spor salonları, stadyumlar, okullar, kurslar, eğitim ve öğretim kurumları, günlük bakım ve tedavi birimleri gibi yerlerle bütün devlet daireleri mimari olarak engelli insanların kullanımına uygun düzenlenmelidir.
Halka açık olan lokantalar, oteller, tiyatrolar, doktor muayenehaneleri, eczaneler, perakende satış mağazaları, müzeler, kütüphaneler, parklar, spor salonları, stadyumlar, okullar, kurslar, eğitim ve öğretim kurumları, günlük bakım ve tedavi birimleri gibi yerlerle bütün devlet daireleri mimari olarak engelli insanların kullanımına uygun düzenlenmelidir.
Buna özel kulüpler ve dini teşekküller dahil
değildir.
Kılavuz Hakkında
Bu kılavuz, engellilerin ve bir kısım yaşlı insanların şehirsel ve mimari çevrelerde rahat edebilmelerine ve hayata daha kolay katılabilmelerine yardımcı olacak temel standartların tanıtılması için hazırlanmıştır.
Bu kılavuz, engellilerin ve bir kısım yaşlı insanların şehirsel ve mimari çevrelerde rahat edebilmelerine ve hayata daha kolay katılabilmelerine yardımcı olacak temel standartların tanıtılması için hazırlanmıştır.
Hangi insanlık durumunda bulunursa bulunsun,
her insanın bütün toplumsal konumları, insan için ortaya konmuş değerleri ve
mutluluk tablolarını kendisine açık ve elde edilmesi mümkün bulunması gerektiği
gibi; hayata katılması sırasında fiziksel çevrenin, inşa edilmiş çevrenin de
onu engellememesi gerekir. Çevrelere ve mekanlara engellenmeden ulaşabilmeyi
girilebilirlik, ulaşılabilirlik (accessibililty, zuganglichkeit) kavramı ile
ifade ediyoruz.
İnsan, Çevresinde Hep
Düzgün Bir Geometri Arar
İnsan bir yeryüzü parçasında, bir mekân içinde yaşamaktadır. Çevresinin, kendisine zahmet çektirmeyecek fiziksel şartları taşımasını ister. İnsanın çevresini, barındığı, yaşadığı mekanları kendi rahat edeceği şekle dönüştürme gayreti en temel insan eylemlerindendir. İnsan çevresini düzenler ve inşa edilmiş çevreyi (built environment) elde eder. İnşa edilmiş çevredeki şartların bir engelli, bir yaşlı ve bir çocuk için önemi ise yetişkin ve sağlıklı bir insan için olduğundan çok daha fazladır. İnşa edilmiş çevredeki olumsuz şartlar bir kısım insanları engelleyip onların hayata ve topluma katılmalarını önleyebilir.
İnsan bir yeryüzü parçasında, bir mekân içinde yaşamaktadır. Çevresinin, kendisine zahmet çektirmeyecek fiziksel şartları taşımasını ister. İnsanın çevresini, barındığı, yaşadığı mekanları kendi rahat edeceği şekle dönüştürme gayreti en temel insan eylemlerindendir. İnsan çevresini düzenler ve inşa edilmiş çevreyi (built environment) elde eder. İnşa edilmiş çevredeki şartların bir engelli, bir yaşlı ve bir çocuk için önemi ise yetişkin ve sağlıklı bir insan için olduğundan çok daha fazladır. İnşa edilmiş çevredeki olumsuz şartlar bir kısım insanları engelleyip onların hayata ve topluma katılmalarını önleyebilir.
Şehirsel Çevre Bir
Özgürlük Alanıdır
Evinden çıkıp toplum hayatına katılmaya, üretken olmaya hazırlanan hiçbir insan için şehirsel çevre engelleyici olmamalıdır. Belli standartların uygulama konulmasıyla engelli, ağır sakat veya tekerlekli sandalyeli insanların rahat hareketine imkan veren bir şehirsel çevre elde edilebilir. Böyle daha uygar gözüken bir şehir manzarası ile birlikte bütün diğer insanların da daha özgür olabildikleri bir şehirsel çevre meydana gelecektir.
Evinden çıkıp toplum hayatına katılmaya, üretken olmaya hazırlanan hiçbir insan için şehirsel çevre engelleyici olmamalıdır. Belli standartların uygulama konulmasıyla engelli, ağır sakat veya tekerlekli sandalyeli insanların rahat hareketine imkan veren bir şehirsel çevre elde edilebilir. Böyle daha uygar gözüken bir şehir manzarası ile birlikte bütün diğer insanların da daha özgür olabildikleri bir şehirsel çevre meydana gelecektir.
Binalar Kendilerini
İnsanlara Sıcak Bir Şekilde Sunmalıdır
Bazı binaların engelliler için çok engelleyici olabildikleri bilinmektedir. Bu tür binaların doğal hareketliliğe sahip sağlam insanlar için de rahat yaşama ortamları olmadıkları kolayca görülebilir. Binalardaki hayatların zorlaşması daha çok da biçimsel kaygılardan, yanlış biçim anlayışlarından kaynaklanmaktadır.
Bazı binaların engelliler için çok engelleyici olabildikleri bilinmektedir. Bu tür binaların doğal hareketliliğe sahip sağlam insanlar için de rahat yaşama ortamları olmadıkları kolayca görülebilir. Binalardaki hayatların zorlaşması daha çok da biçimsel kaygılardan, yanlış biçim anlayışlarından kaynaklanmaktadır.
Bütün devlet dairelerinin, yerel yönetim
binalarının, okulların, rekreasyon alanlarının, spor tesislerinin, alışveriş
merkezlerinin, sağlık tesislerinin, kültür ve eğitim kurumlarının, halka açık
kuruluşların, tekerlekli sandalyedeki insanların da girebilecekleri yerler
olarak düzenlenmeleri gerekir. Binaların girilebilirliği, ulaşılabilirliği,
olgun bir mimarlık anlayışına ve gelişmiş toplumsal örgütlenmeye işarettir.
Çağdaş Şehirlerdeki
Hayatın Akışı Kolay Ulaşıma Dayalıdır
Gelişmiş ulaşım sistemleri modern bir şehirdeki hayatın akışını düzenler. Şehirdeli hayat bir hareketliliği ve yer değiştirmeyi gerektirmektedir.
Gelişmiş ulaşım sistemleri modern bir şehirdeki hayatın akışını düzenler. Şehirdeli hayat bir hareketliliği ve yer değiştirmeyi gerektirmektedir.
Bir şehirdeki ulaşım sisteminde kendisine yer
bulamayan ya da çok zorlukla bulabilen engelli veya yaşlı insan belki bütün
yeteneklerine ve üstün eğitim düzeyine rağmen topluma bir katkıda
bulunamayacaktır. Belli ihtiyaçların karşılanmasında başkalarına daha bağımlı
hale gelecektir. Ulaşım sistemlerinin ve vasıtalarının tasarımında engelli
insanları da dikkate almak gerekir.
Tanımlar
Özür (Sakatlık): Bir bünyedeki, bir yapıdaki, bir doğal işleyişteki hasar, noksan, bozukluk veya işlev kaybıdır.
Engelli (Sakat): Bir özrü (sakatlığı) bulunan kişi, ouşum, organ veya yapıdır.
Bedensel Engel: Hareket organlarındaki veya insanın bedenini oluşturan yapılardaki eksiklikler, oluşum bozuklukları veya işlev kayıplarıdır.
Duyusal Engel: Duyu organlarında ortaya çıkan sakatlıklar ve fonksiyonel kayıplardır.
Zihinsel Engel: Koltuk değneği, baston veya yürüteç (yürüme çerçevesi) kullanarak hareket edebilen bir bedensel engellidir.
Tekerlekli Sandalyedeki Sakat: Sakatlığı daha ağır olup ancak bir tekerlekli sandalye ile yer değiştirebilen bir bedensel engellidir.
Özür (Sakatlık): Bir bünyedeki, bir yapıdaki, bir doğal işleyişteki hasar, noksan, bozukluk veya işlev kaybıdır.
Engelli (Sakat): Bir özrü (sakatlığı) bulunan kişi, ouşum, organ veya yapıdır.
Bedensel Engel: Hareket organlarındaki veya insanın bedenini oluşturan yapılardaki eksiklikler, oluşum bozuklukları veya işlev kayıplarıdır.
Duyusal Engel: Duyu organlarında ortaya çıkan sakatlıklar ve fonksiyonel kayıplardır.
Zihinsel Engel: Koltuk değneği, baston veya yürüteç (yürüme çerçevesi) kullanarak hareket edebilen bir bedensel engellidir.
Tekerlekli Sandalyedeki Sakat: Sakatlığı daha ağır olup ancak bir tekerlekli sandalye ile yer değiştirebilen bir bedensel engellidir.
Anayoldan Erişim
Tekerlekli sandalye kullanan kişilerin, park ettikleri araçlarından binanın ana girişine kadar, herhangi bir yardım almadan erişebilmeleri arzulanır. (tercih edilen en uzun mesafe:50
metre ).
Tekerlekli sandalye kullanan kişilerin, park ettikleri araçlarından binanın ana girişine kadar, herhangi bir yardım almadan erişebilmeleri arzulanır. (tercih edilen en uzun mesafe:
Ana Giriş
Bina girişleri, engelliler için zemin seviyesinden doğrudan erişime uygun olmalıdır. Tekerlekli sandalye kullananlar için asıl girişin, binanın ana girişi olması arzulanır.
Bina girişleri, engelliler için zemin seviyesinden doğrudan erişime uygun olmalıdır. Tekerlekli sandalye kullananlar için asıl girişin, binanın ana girişi olması arzulanır.
Binalara eşiksiz girilebilmelidir. Giriş
hollerinde tekerlekli sandalye için yeterli hareket alanı bulunmalıdır. Bu da
genel olarak hiçbir çıkıntı ve kapı açılışı tarafından engellenmemiş 150 cm çapında bir dairedir.
Rampalar
Rampalar, farklı yüksekliklerdeki düzlemleri birbirlerine bağlayan eğik düzlemlerdir. Bir kısım insanların caddeden kaldırıma daha rahat geçişleri için de rampa kullanılır. Kaldırım rampaları özürlü ve yaşlı insanlarla, çocuk arabası süren annelerin şehirdeki özgür yürüyüşlerinin kesintisiz olmasını sağladığından çok önemlidir. Şehirsel çevredeki rampaların varlığı ve yokluğu kişi için bazen, hayatın devam edişi veya hayatın durdurulup kişinin hayatın dışına itilişi anlamlarına gelmektedir.
Rampalar, farklı yüksekliklerdeki düzlemleri birbirlerine bağlayan eğik düzlemlerdir. Bir kısım insanların caddeden kaldırıma daha rahat geçişleri için de rampa kullanılır. Kaldırım rampaları özürlü ve yaşlı insanlarla, çocuk arabası süren annelerin şehirdeki özgür yürüyüşlerinin kesintisiz olmasını sağladığından çok önemlidir. Şehirsel çevredeki rampaların varlığı ve yokluğu kişi için bazen, hayatın devam edişi veya hayatın durdurulup kişinin hayatın dışına itilişi anlamlarına gelmektedir.
Rampa eğimleri %5 ile
%10 arasındadır. 10 santimetreye kadar bir yükseklik farkında en fazla rampa
eğimi %10; 25 santimetreye kadar olan yükseklik farkında en fazla rampa eğimi
%8,25; 50 santimetreye kadar olan yükseklik farkında en fazla rampa eğimi %5
alınmalıdır. Çok kısa rampaların eğimi zorunlu durumlarda %12 olabilir. Bir
rampanın boyu 6 metreden fazla ise araya 150 santimetre
uzunluğunda bir sahanlık konur. Rampa genişlikleri 130 santimetrenin altına
düşürülmeye çalışılmalıdır. Sabit rampaların düzenlenemediği yerlerde seyyar
rampalar da kullanılabilir.
Dünyada kabul edilmiş bu standartlara uymayan dik bir rampa yapmaktansa hiç yapmamak daha iyidir. Çünkü dik rampalarda birçok kaza meydana gelmektedir.
Dünyada kabul edilmiş bu standartlara uymayan dik bir rampa yapmaktansa hiç yapmamak daha iyidir. Çünkü dik rampalarda birçok kaza meydana gelmektedir.
Şehirsel çevrede ve binalara yaklaşırken çok
kere merdiven yerine veya merdivenle birlikte rampalar uygun şekilde
kullanılabilir. Rampa bir mimarî eleman olarak biçim zenginliğine katkı
sağlayacak şekilde ustaca kullanılabilir. Çağdaş ulaşılabilirlik standartlarına
göre de rampalar artık vazgeçilmez mimarî elemanlar olarak bütün modern bina ve
yapılarda yerlerini almaktadırlar.
Kaldırımlar
Kaldırım yükseklikleri 6-15 cm
arasında olmalıdır. Tekerlekli sandalyenin çıkabilmesi için kaldırımların uygun
yerlerine rampalar yapılmalıdır. Bunların eğimleri %8 civarında alınmalıdır.
Kaldırım rampalarının genişliği 140
cm yapılırsa yan yana yürüyen iki insanın da buradan
geçmeleri mümkün olur.
Kaldırım yükseklikleri 6-
Otoparklar
Otoparkların %2'lik kısmı sakat sürücülerin araçlarına ayrılacaktır. Sakat otomobili için350 cm
x 500 cm
genişliğinde bir park yeri gerektiği kabul edilmiştir.
Otoparkların %2'lik kısmı sakat sürücülerin araçlarına ayrılacaktır. Sakat otomobili için
İç Mekanı Planlama
Tek seviye: giriş kapıları, asansör girişleri, erişilebilir alanlar
Değişen seviyeler: rampalar, basamaklar
Tek seviye: giriş kapıları, asansör girişleri, erişilebilir alanlar
Değişen seviyeler: rampalar, basamaklar
Düz kollu ve sahanlıklı merdivenler tercih
edilir. Döner merdivenler geometrik belirsizlikten dolayı görme ve hareket
engelli insanlar için tehlike oluşturabilir. Merdivenin her iki tarafına da
küpeşte konulması yerinde olur. 40
mm çapında dairesel kesitli bir küpeşte iyi bir
çözümdür. Duvar tarafındaki küpeştenin duvardan uzaklığı 40 mm olarak alınır.
Merdivenlerde basamak genişliği 280-300 mm , basamak yüksekliği 150-160 mm olmalıdır.
Küpeştelerin yüksekliği 900
mm olarak alınabilir.
Asansörler ara katlara konulmamalıdır.
Asansörün kapısına kadar basamaksız ve eşiksiz ulaşılabilmelidir.
Asansörlerdeki kumanda düğmelerinin tekerlekli sandalyedeki insanın da
uzanabileceği yüksekliğe konulması önemlidir.
Taban ve Duvar
Yüzeyleri (İç ve Dış)
* Tavan, duvar ve tabanlarda göz kamaştırıcı parlaklıklardan kaçınılmalı.
* Taban döşemeleri karmaşık olmamalı.
* Taban bitişleri ıslak veya kuruyken kaygan olmamalı, su, hava, vs. geçirmemeli.
* Seviyelerde beklenmedik değişikliklerden kaçınılmalı.
* Alçak tavan ve ışıklandırma / renk / doku değişikliklerinde uyarılar konulmalı.
* Duvarlarda çıkıntılardan kaçınılmalı.
* Tavan, duvar ve tabanlarda göz kamaştırıcı parlaklıklardan kaçınılmalı.
* Taban döşemeleri karmaşık olmamalı.
* Taban bitişleri ıslak veya kuruyken kaygan olmamalı, su, hava, vs. geçirmemeli.
* Seviyelerde beklenmedik değişikliklerden kaçınılmalı.
* Alçak tavan ve ışıklandırma / renk / doku değişikliklerinde uyarılar konulmalı.
* Duvarlarda çıkıntılardan kaçınılmalı.
Toplantı Salonları ve
Eğlence Mekanları
Bir tekerlekli sandalye için ayrılan alan 900 x1400 mm 'den az olmamalıdır.
Bu alanların, toplantı salonu boyunca dağıtılmış olması tercih edilmelidir.
Not: Hiçbir engel olmadan bir tekerlekli sandalyenin dönüş çapı1500 mm 'dir.
Bir tekerlekli sandalye için ayrılan alan 900 x
Not: Hiçbir engel olmadan bir tekerlekli sandalyenin dönüş çapı
İndüksiyon Devreleri
Salonlar, toplantı mekanları, danışma masaları ve diğer uygun mekanlarda indüksiyon devreleri kurulmalıdır. Bu düzenleme işitme engelliler ve topluluktaki diğer insanların da yararına olacaktır.
Salonlar, toplantı mekanları, danışma masaları ve diğer uygun mekanlarda indüksiyon devreleri kurulmalıdır. Bu düzenleme işitme engelliler ve topluluktaki diğer insanların da yararına olacaktır.
İşaretler ve Bilgi
*Bina girişlerinde, *Asansörlerde, *Lavabolarda, *Engellilere ayrılmış otomobil park alanlarında, *Binalarda özel servis olanaklarının bulunduğu yerlerde bu işarete yer verilmelidir. İşaret olmadığında, açık ve net ifadelerle durumu anlatan bilgi verilmelidir.
*Bina girişlerinde, *Asansörlerde, *Lavabolarda, *Engellilere ayrılmış otomobil park alanlarında, *Binalarda özel servis olanaklarının bulunduğu yerlerde bu işarete yer verilmelidir. İşaret olmadığında, açık ve net ifadelerle durumu anlatan bilgi verilmelidir.
Kapılar
Kapıların, çeşitleri ne olursa olsun hepsinin en az800 mm 'lik temiz bir geçiş açıklığına sahip
olmaları sağlanmalıdır (Alman normlarına göre temiz geçiş açıklığı en az 900 mm olmalıdır). Mekanlar
arasında eşik bulunmaması tercih edilir. Zorunlu durumlarda eşik yüksekliği en
fazla 25 mm
olabilir ve bu da her iki yandan pahlı yapılmalıdır.
Kapıların, çeşitleri ne olursa olsun hepsinin en az
Tuvaletler ve Sıhhi
Tesisat
Seramik ya da porselen tercih edilir. El yıkama yerleri için paslanmaz çelik kullanılır; alt yüzey yanmaya karşı korunmalıdır. Tuvalet oturakları sağlam olmalı. Klozet rezervuarının bir kanala yerleştirildiği durumlarda klozetin arkasında bir destek olmalıdır. Bastonlar için askı kancaları bulunmalıdır. Tekerlekli sandalye tasarımlarında bir ayna ve raf arzu edilebilir.
Seramik ya da porselen tercih edilir. El yıkama yerleri için paslanmaz çelik kullanılır; alt yüzey yanmaya karşı korunmalıdır. Tuvalet oturakları sağlam olmalı. Klozet rezervuarının bir kanala yerleştirildiği durumlarda klozetin arkasında bir destek olmalıdır. Bastonlar için askı kancaları bulunmalıdır. Tekerlekli sandalye tasarımlarında bir ayna ve raf arzu edilebilir.
Duş ve Banyolar
Duşun içinde menteşeli bir oturağa geçmenin kolay olmadığı durumlarda, duş kabininin boyutları girişten arka duvara1600 mm 'ye, diğer yönde 1400 mm 'ye çıkartılmalıdır.
Duş perdesi yere kadar uzanmalı ve duş kabininin içinde kalmalıdır. Duş;
değişken yükseklikli ve demonte edilebilir olmalı, esnek bir hortuma bağlı
bulunmalıdır. Bir sabunluk ve banyo/tuvalet malzemeleri için bir küçük raf
bulunmalıdır.
Duşun içinde menteşeli bir oturağa geçmenin kolay olmadığı durumlarda, duş kabininin boyutları girişten arka duvara
Banyolarda ikili musluk ve esnek hortumlu bir
duş bulunmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder